Bota ärftligt håravfall

Vitaminer för håret

Du har kanske märkt att ditt hår börjat växa långsammare eller att det blivit tunnare. Du kanske misstänker att det har att göra med att du får för lite vitaminer och mineraler. Den goda nyheten är att vissa vitaminer är bra för håret och kan få det att växa bättre. Det kan dock vara bra att ha realistiska förväntningar på vad du kan åstadkomma med hjälp ändrad diet samt vitamin- och mineraltillskott. Ditt hårs förutsättningar bestäms till största delen genetiskt och håret kan upplevas tunnare för att det befinner sig i slutet av en hårcykel. Oavsett varför håret har blivit tunnare så skadar det dock inte att ta vitaminer.

Vilka vitaminer är bra för håret?

Ett bra tips är att välja ut ett märke med multivitamintabletter och börja ta dem på daglig basis. Ibland får man tunnare hår på grund av vitaminbrist och då kan det finnas vissa vitaminer man bör ta för att undvika håravfall. De mest vanliga vitaminerna för hårväxt är vitamin B, C och E.
B-vitamin är bra för håret och får ditt hår att på sikt bli både friskare och tjockare. Du kan också öka ditt b-vitamin intag genom ändrad kost. Vissa menar att vitamin B-5 (pantotensyra) och vitamin B-8 (biotin) är de som är mest effektiva för hårväxten. Olika typer av mat som innehåller b-vitamin är bland annat ägg, grönsaker och lever.

C-vitamin är en viktig del i många av kroppens processer. C-vitamin behövs för att bilda kollagen som är en av huvudkomponenterna i håret och är därför en bra vitamin för håret. C-vitamin finns bland annat i citrusfrukter, men även i potatis, jordgubbar, grön paprika och vissa grönsaker.

Vitamin E är också en viktigt vitamin för håret eftersom vitamin E behövs av bildandet av röda blodkroppar. Regelbundet intag av E-vitamin leder till bätre blodcirkulation och därför även bättre hårväxt. E-vitamin kan du hitta ibland annat i olika frön, sparris, oliver, vegetabiliska oljor, mandlar samt gurkor.

Vilka mineraler är bra för håret?

Magnesium & Kalcium: Några mineraler som är bra för håret är bland annat magnesium och kalcium. Magnesiumet behövs för att kroppen ska kunna ta upp kalcium.

Zink & koppar: Låga nivåer av Zink kan påverka ett hormon som heter androgener. Vid för låga nivåer av detta hormon kan ärftligt håravfall träda i kraft tidigare. Därför kan ett regelbundet intag av Zink motverka håravfall. Man bör ta Zink i multivitaminform som också innehåller koppar eftersom det är bra att ha en balanserad nivå av dessa mineraler i kroppen.

Järn: Järnbrist är något som oftare drabbar kvinnor. Järnbrist kan leda till anemi som i sin tur leder till håravfall. För att motverka håravfall vid anemi eller för att förhindra att det inträffar så är järntillskott rekommenderat. Mat som är rikt på järn är bland annat rött kött och broccoli.

Annat som också är bra för hårväxten är de nyttiga fettsyror som finns i omega-3 olja som i sin tur finns i fisk, valnötter, soja och rapsolja.

Även om du ändrar din kost och börjar ta kosttillskott/vitamintillskott regelbundet så är det viktigt att du har realistiska förväntningar. Det kan ta upp till 3-6 veckor innan du märker en skillnad på ditt hår.

There are no icons to display.