Bota ärftligt håravfall

Tjockare hår

Att ha tjock och glansigt hår uppfattas som attraktivt och är något som många eftersträvar. Vi har dock ett bestämt antal hårsäckar och hårstrån på huvudet och det kan man inte göra något åt. Däremot finns det mängder med tips på hur man kan få håret att nå dess fulla potential och sannolikheten är stor att det finns mycket just du kan göra för att få tjockare hår.

Här nedanför följer många tips på hur du kan få tjockare hår genom att behandla det på ett annat sätt. Lider du av ärftligt håravfall och inte av tillfälligtvis tunt hår så kan du läsa mer om det här. Här kommer några tips för att få tjockare hår.

  • Klipp bort skadat hår som slitna toppar.
  • Att ta vitamintillskott är ett bra sätt för att få tjockare hår. Ta multivitamin som bland annat innehåller C, D, E samt B vitaminer. Det kanske bästa alternativet för att få vitaminer till håret är att äta en bra och balanserad kost. Mer information mat som ger tjockare hår finner du längre ner. Dock får man räkna med att det kan ta flera månader innan det ger ett märkbart resultat för håret.
  • Hårtorka inte ditt hår med varm luft det sliter på håret och ger dig en sämre hårkvalite.
  • Massera din hårbotten minst en gång i veckan. Att massera ditt hår ger ökat blodflöde till din hårbotten och på så sätt kan det stimulera hårväxt och ge dig tjockare hår.
  • Oljeinpackning till håret förhindrar torr och skadad hårbotten som kan ge tunnare hår. För att få finare och på sikt tjockare hår så kan det vara en bra ide att unna dig en oljeinpackning för håret då och då.
  • Ett annat tips för att få tjockare hår är att inte borsta håret när det är blött, det kan slita av fullt friska hårstrån och få det att bli tunnare.
  • Trappa ner på din rökning. Rökningen eliminerar en del av de vitaminer man har i kroppen som istället kanske hade gått till håret.
  • Det sista tipset för att få tjockare hår är duscha inte håret varje dag. När man tvättar håret varje dag så spolar man bort eteriska oljor som håret behöver för att må bra. Ett bra sätt att få tjockare hår är därför att vara noga med vilket schampo man väljer och tvätta håret kanske varannan dag.
  • Hur man får tjockare hår genom kosten
  • Många kvinnor får mindre än det rekomenderade intaget av protein ca 37-50 gram. Protein är viktigt för att få ett så starkt, fylligt och tjock hår som möjligt, eftersom hår byggs upp av protein. Fisk, ägg, sojabönor, kvarg och valnötter är exempel på proteinrik mat som kan ge dig tjockare och friskare hår.

En annan viktig komponent för att hålla ditt hår ungt och friskt är att äta mat som är rik på antioxidanter. Antioxidanter hjälper ditt hår att stå emot hormonella förändringar som inträffar med åldern och låter ditt hår verka yngre, friskare och tjockare än vad det annars skulle vara. För att få i sig rätt antioxidanter för håret så bör man äta fukter och grönsaker med följande färger, rött, orange, grönt och lila. Exempel på dessa livsmedel i tidigare nämn färgordning kan vara jordgubbar, körsbär, tomater, paprika, aprikoser, apelsiner, mango, morötter pumpa, sparris, spenat, vindruvor, kiwi, brocolli, björnbär, plommon, russin samt blåbär.

Det finns också vissa väldigt nyttiga fetter för håret som du hittar ibland annat avokado, olika nötter så som valnötter, frön, samt i fisk som till exempel tonfisk, makrill och lax.

There are no icons to display.